A Musa és az Ypsilon által képviselt új Lancia LPG sorozat 100%-ban Öko, és 100%-ban Sikkes. A benzines és dízelmotoros autókhoz képest az LPG nullára csökkenti a káros részecskék kibocsátását, és jelentősen csökkenti az egyéb szennyező anyagok mennyiségét (akár 15%-kal kevesebb CO2, 20%-kal kevesebb CO és akár 60%-kal kevesebb égetlen szénhidrogének). Az LPG ezen tulajdonságai meghosszabbítják a motor élettartamát, csökkentik az olajfogyasztást, aktívan és jelentős mértékben hozzájárulnak a környezet megóvásához.
Az LPG-vel hajtott autók a nagyvárosok központjaiban található, forgalomtól részben vagy egészben elzárt területekre is behajthatnak. A Lancia LPG autóival parkolóházakban is probléma nélkül lehet megállni. Ugyanakkor az új Lancia LPG modellek továbbra is 100%-ban elegánsak, mivel az Ypsilon és a Musa lényegét alkotó stílust nem kellett feláldozni. Az LPG rendszer sem a rendelkezésre álló belső teret, sem a teljesítményt nem csökkenti, sőt utóbbi szempontból megközelíti a benzines változatokét. Ezáltal az LPG sorozat természetes kiegészítője a Lancia termékpalettájának, és megfelel a következő alapvetésnek: "a környezet olyan luxus, amit szeretnénk megőrizni és megtartani magunknak".
Végül, de nem utolsósorban alacsony CO2-kibocsátásuknak köszönhetően - Ypsilon 114 g/km, Musa 119 g/km - az LPG hajtású Lanciák több európai országban is adókedvezményekben részesülnek.
A Lancia Ypsilon és Musa LPG modelleket Euro5-ös besorolású, 77 lóerős kettős üzemanyagú 1,4 literes nyolcszelepes motor hajtja, melynek maximális nyomatéka 115 Nm/3000 1/min. Ezáltal a menetteljesítmény adatai is impozánsak: mindkét autó 13,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, a végsebesség a Musa esetében 163 km/h, míg az Ypsilonnál 167 km/h.
Részleteit tekintve a 77 lóerős 1,4-es nyolcszelepes egységben (tervezte és gyártja a Fiat Powertrain Technologies) speciálisan az LPG-üzemhez kialakított geometriájú és alapanyagú hengerfej, szelepek és szelepfészkek találhatók. A motorban az LPG-injektorokat befogadó speciális szívórendszer is megtalálható, a szükséges elektromos kábelekkel előre beépítve.
Az autók benzinnel és LPG-vel egyaránt üzemeltethetők: a beindítás benzinnel történik, majd körülbelül 40 másodperc elteltével a motor automatikusan LPG-üzemre vált. Természetesen vezetés közben is, egyetlen gombnyomással lehet váltani az üzemanyagok között. Ha a sofőr azt észleli, hogy a tartályból kifogyott az LPG, a rendszer automatikusan és észrevétlenül benzines üzemre vált. Lenyűgöző az autók hatótávja: 1294 km a Lancia Ypsilon (ebből 440 LPG-vel), és 1187 a Lancia Musa (429 km LPG-vel) esetében. Azt is érdemes kiemelni, hogy az LPG jóval olcsóbb, mint a benzin, a dízel vagy akár a metán: literenkénti ára körülbelül 50%-kal kedvezőbb az ólommentes benzinénél.
A gyűrű formájú LPG-tank a pótkeréknek kialakított kamrában található, így nem vesz el helyet a csomagtartótól (a defektmentesítő készlet alapfelszereltség). A tank mind a Musa, mind az Ypsilon esetében 40 literes.
A gyárilag összeállított rendszer számos előnyt kínál az utólagosan beszerelt kitekhez képest. A különleges anyagok és alkatrészek használatának, valamint az egyedi technológiának köszönhetően a vásárlók részesülhetnek a Lancia szerződéses garanciájából. Mivel az átalakításokat a gyárban hajtják végre, az autók a lehető legmagasabb kényelmi és biztonsági követelményeknek is megfelelnek, amit a rendszer alkotóelemein végzett számtalan szigorú teszt is megerősített. |